Skolen underviser i Materiel Design som obligatorisk fag 1.-6. klasse.
Faget er en samlæsning af fagene billedkunst, håndarbejde og sløjd og tilgodeses endvidere i emneugen og værkstedsarbejder i tværfaglige musisk/kreative emner, f.eks. indenfor arkitektur og kunsthåndværk. Skolen har desuden et rigt udbud af valgfag og frivillige eftermiddagsaktiviteter.
Skolen lægger følgende slutmål til grund for faget Materiel Design.
Kundskabs- og færdighedsområde
Når en elev forlader Ingrid Jespersens Gymnasieskole efter 9. klasse, er målet, at eleven skal kunne:
Billedfremstilling
-
udtrykke sig i plant, rumligt og digitalt billedarbejde
-
anvende forskellige teknikker, metoder og materialer hensigtsmæssigt i plant, rumligt og digitalt billedarbejde
-
anvende praktiske erfaringer og teoretisk viden om formsproglige elementer som form, farve og komposition i billedarbejde
-
vælge form, metode og materialer i forhold til indhold
-
udvælge, anvende og kombinere forskellige billedudtryk
-
arbejde med aspekter af kunst, arkitektur og design
-
eksperimentere med billeder og kunstneriske kreative metoder
-
inddrage og reflektere forskellige billedkulturer i det praktiske billedarbejde deltage i billedarbejde sammen med andre.
Billedkundskab
-
samtale om billeder
-
iagttage, beskrive, fortolke og vurdere billeder
-
genkende forskellige billedkategorier og -genrer
-
arbejde med billeder i forskellige sammenhænge med baggrund i den historiske og sociale kontekst, de er skabt i
-
se forskel på forskellige kulturers billedformer forstå billeders funktion inden for forskellige fagområder.
Visuel kommunikation
-
kommunikere ideer og betydninger i visuelle udtryk
-
vælge og anvende forskellige billedformer i formidlingen
-
præsentere egne og andres billeder, først og fremmest mundtligt og ved udstillinger
-
bidrage med visuelle udtryk i kulturprojekter i eller uden for skolen udvikle elevernes visuelle kompetencer i samarbejde med andre.
Design og produkt
-
forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering
-
udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssigt arbejde
-
fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer formgive med personligt præg
-
bruge omverdenen som inspirationskilde
-
bruge it og medier i arbejdsprocessen
-
eksperimentere med materialer, teknikker, farver, form og funktion
-
forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel og sætte ord på designprocessen
Håndværksmæssige arbejdsområder
-
formgive og fremstille tekstile produkter
-
udnytte kendskab til andre relevante materialers anvendelsesmuligheder
-
beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige teknikker
-
arbejde med komposition og farvelære
-
kende relevante fagudtryk
-
kende og efterleve sikkerheds- og sundhedskrav i undervisningen
-
medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
-
vælge hensigtsmæssige materialer, teknikker, maskiner og værktøj
-
bruge hensigtsmæssige arbejdsstillinger udvikle gode arbejdsvaner
Det samfundsmæssige og kulturelle indhold
-
give eksempler på håndværksmæssige produkters betydning som kommunikationsmiddel
-
give eksempler på naturgivne og kulturelle forhold, der har indflydelse på menneskets formgivning, fremstilling og anvendelse af håndværksmæssige produkter og udtryk
-
fremstille forskellige genstande med inspiration fra andre kulturer og historiske perioder
-
vælge materialer ud fra overvejelser om ressourceudnyttelse og bæredygtighed præsentere og formidle egne produkter i samspil med det omgivende samfund.